Tytuł: Literarische texte Im Sprachlernprozess. Konzepte und Beispiele für interkulturelle Didaktik der Mittel - und Oberstufe DaF |
|
Redakcja: Alina Kowalczyk | |
ISBN: 978-83-60081-11-2 | |
Wydawnictwo: Oficyna Wydawnicza PWSZ w Nysie | |
Rok wydania: 2007 | |
Liczba stron: tom 1 - 264, tom 2 - 220 | |
Cena: 26,25 PLN | |
Podręcznik akademicki, zawierający jednocześnie antologię tekstów, prezentuje w dwóch tomach możliwości zastosowania tekstów literackich w dydaktyce języków obcych. TOM I przedstawia stan badań dydaktyki literatury języka niemieckiego i angielskiego w Republice Federalnej Niemiec oraz w Polsce, przy czym szczególną uwagę poświęcono tu koncepcji Hansa Hunfelda. Celem pracy jest prezentacja teoretycznych i praktycznych prac w zakresie dydaktyki literatury, możliwości i granic pracy z literaturą obcojęzyczną w zinstytucjonalizowanym procesie nauczania języka w Polsce (m. in. poruszono kwestie kryteriów doboru tekstów estetycznych, ich możliwości w procesie uczenia się języka obcego, recepcji tekstów literackich przez odbiorcę obcojęzycznego z uwzględnieniem zróżnicowanej kompetencji językowej i różnych gatunków literackich oraz metod i technik pracy z tekstem estetycznym). Treści teoretyczne z zakresu dydaktyki literatury obcojęzycznej opatrzono zadaniami dla studentów. Dodatkowo podręcznik zawiera propozycję projektu dydaktycznego z adaptacją dydaktyczną wybranych tekstów niemieckojęzycznych o tematyce interkulturowej. TOM II jest antologią tekstów niemieckojęzycznych
o tematyce interkulturowej. Teksty prymarne nawiązują do motywów:
postrzegania interkulturowego, integracji w obcym środowisku językowym
kulturowym, mobilności i migracji, szoku kulturowego, stereotypizacji,
problemów rozumienia, mitu "obcego" i "swojego",
mityzacji pojęcia "małej ojczyzny", związków kulturowych
krajów europejskich, świadomości środkowoeuropejskiej, odbioru i tworzenia
tekstów obcojęzycznych, intertekstualności. |